Documentary Footage in the TV Film Portrait: Methods and Techniques of Mastering

Cover Page


Cite item

Full Text

Abstract

The article explores the mechanisms of using historical documentary footage in creating biographical TV shows. The author analyses the methods of incorporating ‘alien texts’ into a new cinematic text and proves the relevance of TV biographies as a unique discourse practice of memory reproduction.

Alexander A Pronin

PhD (Philology), associate professor, Department of TV and Radio Journalism

St. Petersburg State University

Author for correspondence.
Email: vestnik-vgik@vgik.info

References

  1. Аронсон О. Коммуникативный образ. Кино. Литература. Философия. - М.: Новое литературное обозрение, 2007. - 384 с.
  2. Женнет Ж. Палимпсесты: литература второго уровня. - М.: Изд-во им. Сабашниковых, 1982. - 467 с.
  3. Иванов В.В. Монтаж как принцип построения в культуре первой половины ХХ века. Избранные труды по семиотике и истории культуры. - М.: Языки русской культуры, 1999-2004. - 816 с.
  4. Пронин А.А. Игровая киноцитата в документальном фильме-портрете: функциональносмысловой аспект // Вестник ВГИК, 2015, №3 (25). - С. 62-71.
  5. Шергова К.А. Эволюция жанров в документальном телевизионном кино. Автореф. дисс. канд. иск. - М., 2010// URL: http://www.ipk.ru/index.php?id=1962 (дата обращения: 19.03.2016).
  6. Эйзенштейн С. Монтаж. - М.: ВГИК, 1998. - 193 с.
  7. Эко У. Заметки на полях «Именирозы». - М.: Книжная палата, 1989. - 496 с.

Copyright (c) 2016 Pronin A.A.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies