Giotto: Open Cubes, Shallow Depths and Specific Repetition

Abstract

The article analyses the image system of Giotto di Bondone, its role in the forming of the Renaissance representative tradition. By building up "architectural cubes", creating a spatial pause, intra-figure relationships, human events in the intra-image interplay (image-event), intimacy, an unbalanced and broken perspective, as well as reproducing the same facial type Giotto unconsciously formulates the idea of individuality in the plastic form and new pictorial strategy.

About the authors

Andrey Mikhailovich Burov

VGIK

Email: andburov@gmail.com
кандидат искусствоведения, начальник отдела научного развития, доцент кафедры эстетики, истории и теории культуры; ВГИК; VGIK

References

  1. Алпатов М.В. Итальянское искусство эпохи Данте и Джотто. - М.- Л.: 1939.
  2. Арган Дж. История итальянского искусства. - М.: Радуга, 1990.
  3. Всеобщая история искусств в 6-ти томах. Искусство эпохи Возрождения. Т.3. - М.: Искусство, 1962.
  4. Данилова И. Джотто. - М.: Изобразительное искусство, 1969.
  5. Лосев А.Ф. Эстетика Возрождения. - М.: Мысль, 1982.
  6. Фосийон А. Жизнь форм. - М.: Московская коллекция, 1995.
  7. Франкастель П. Фигура и место. Визуальный порядок в эпоху кватроченто. - СПб.: Наука, 2005.

Copyright (c) 1970 Burov A.M.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies