Does cinema remain the driving force of screen culture?

Cover Page

Abstract

The article explores the evolution of screen (audiovisual, electronic) culture as a specific type of the information era culture. Its specific nature lies in the fact that it is closely connected with the development of IT technologies being a ‘product’ of the new “virtual” reality. Special emphasis is laid on the place of the cinema within the context of the new art forms in cyberspace and its prospects.

Full Text

Остается ли кино локомотивом экранной культуры?
×

About the authors

Natalia Borisovna Kirillova

Urals Federal University; Urals Center of Media Culture and Media Education

Ph. D in Cultural Studies, professor; Honored Art Worker, Director

References

  1. Кастельс М. Галактика Интернет. — Екатеринбург: У-Фактория, 2004. С. 237.
  2. Основы продюсерства. Аудиовизуальная сфера /под ред. Г. П. Иванова и др. — М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. С. 11.
  3. Разлогов К. Электронная культура и экранное творчество: проблемы взаимодействия // Электронная культура и экранное творчество / под ред. К.Э. Разлогова. — М.: Академический проект; РИК., 2006. С. 7.
  4. Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. — М., 1996.
  5. Искусство и новые технологии / под ред. Я. Иоскевича. — СПб.: РИИИ, 2001. С. 24.
  6. Разлогов К. Книжность как феномен культуры. Выступление в рамках «круглого стола» // Вопросы философии. — М., 1984, № 7-8. С. 14.
  7. Аркус Л., Плахов А. Невидимка уходит в прошлое: Бархатная революция в журнале // Литературная газета, 1996, № 1-2. С. 8.
  8. Искусство и новые технологии / под ред. Я. Иоскевича. — СПб., 2001. С. 31.
  9. Генис А. Вавилонская башня. Искусство настоящего времени. Эссе. — М.: Независимая газета, 1997. С. 88-89.
  10. Маклюэн Г.М. Понимание медиа: внешние расширения человека. — М. — Жуковский, 2003. С. 338.
  11. Лотман Ю.М. Мозг — текст — культура — искусственный интеллект // Избр. статьи. В 3-х т. — Таллин, 1992. Т. 1. С. 33.
  12. Корецкий В. Кино: перезагрузка. Как новые технологии кинопроизводства и проката изменят нас с вами // Русский репортер, 2012, 28.06. — 05.07. С. 30.
  13. Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. Избр. эссе. — М.: Медиум, 1996.
  14. Кастельс М. Галактика Интернет. — Екатеринбург: У-Фактория, 2004.
  15. Кириллова Н.Б. Медиакультура: теория, история, практика. — М.: Академический проект, 2008.
  16. Разлогов К.Э. Мировое кино. История искусства экрана. — М.: ЭКСМО, 2011.
  17. Разлогов К. Электронная культура и экранное творчество: проблемы взаимодействия// Электронная культура и экранное творчество / под ред. К.Э. Разлогова. — М.: Академический проект; РИК. 2006.
  18. Шлыкова О.В. Культура мультимедиа. — М.: ФАИР-ПРЕСС, 2004.
  19. Экранная культура. Теоретические проблемы: сб. статей / под ред. К.Э. Разлогова — СПб.: «Дмитрий Буланин», 2012.

Statistics

Views

Abstract: 125

PDF (Russian): 121

Dimensions

Article Metrics

Metrics Loading ...

PlumX

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Copyright (c) 2013 Kirillova N.B.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies